Статистика в кіноіндустрії України сьогодні

Дмитро Захаревич, «Медіабізнес»

Сьогодні питання спільного виробництва є більш ніж коли-небудь важливим для українських виробничих компаній, які хочуть продавати свої фільми і серіали на зовнішніх ринках. Що може сприяти створенню спільного виробництва? Експерти зазначають: надання фінансових гарантій (спеціалізоване страхування для кіно) і точні статистичні дані. Фінансові гарантії вимагають окремої розгорнутої статті. Цей короткий огляд присвячений питанню: який вклад вносить статистика кіно в спільне виробництво фільмів?

В минулому році ініціативна група #КіноКраїна прийняла участь в створенні проекту закону щодо підтримки вітчизняного кіновиробництва. 28 січня 2016 року Верховна Рада України прийняла за основу законопроект «Про державну підтримку кінематографії в Україні», який надіємось буде доповнюватись найближчим часом. Проте в першому проекті жодним словом не згадувалось ні спеціалізоване страхування в кіно (фінансові гарантії), ні статистика. Надіємось в подальшому ці ключові питання будуть висвітлені в законодавстві. Тим часом, давайте поглянемо швидко на досвід інших країн.

«Фінансові кошти для підтримки з’являються завдяки системі перерозподілу відрахувань зі зборів, від демонстрації творів, які отримують кінотеатри і видавці ДВД. Це означає, що контроль за зборами являє собою одну із найцінніших послуг яку надає CNC професійній спільноті. Цей контроль базується на принципі обов’язкової декларації зборів, що надаються в адміністрацію CNC на базі існуючої офіційної (єдиної) білетної каси і цифрової системи бухгалтерського обліку. Ця місія із централізації даних допомагає також зібрати і звести достовірні статистичні дані для потреб професіоналів та глядачів, що необхідно для належної оцінки ринку» (Шапрон Ж., Жессати П. Принципы и механизмы финансирования французского кино / Пер. с фр. Аллы Беляк и Жоэля Шапрона. – М.: КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2011. – 96 с.  С. 21).

Жоель Шапрон (UNIFRANCE) під час виступу на KievMediaWeek також зазначив: «Без чіткої, відкритої і детальної статистики на копродукцію важко розраховувати. Більше того статистика має бути надана саме державним органом, щоб до неї була довіра потенційних інвесторів».

На сьогодні в Україні не вистачає відкритої державної статистики по кінодистриб’юції. Навіть спеціалізований державний орган Державне агенство з питань кіно не надає повну статистику як наприклад – CNC, Британський інститут кіно, Чеський кіноцентр або Польський інститут кіно. Очевидно, що статистика CNC є найбільш детальною.

Як правило, всі учасники внутрішнього ринку в Україні використовують статистичні дані із власної приватної практики або із приватних видань, які викликають багато запитань щодо їх об’єктивності і повноти.

На сьогодні ми можемо бачити швидке зростання дистриб’юції контенту через Інтернет, завдяки різним пристроям, підключеним до мережі. Проте, цей новий виклик вимагає ще більш серйозного підходу до обробки статистичних даних, щоб вони стали корисними. Адже вже на сьогодні очевидно, що якісна оцінка в Інтернеті – дуже складне поняття.

Отже, статистичні дані заохочують думати про принципи і моделі фінансування фільму, тому що від обраної моделі залежить які показники ми повинні зібрати і дослідити. Особливо це важливо, коли мова йде про спільне виробництво, де взаємна довіра є основою взаємовигідного співробітництва.

Дмитро Захаревич, менеджер з міжнародних закупівель і продажу контенту в Великобританії, країнах Скандинавії, Індії, Пакистані, Австралії та Океанії , розвитку проектів, копродукції, роботі з міжнародними інвесторами у MK Media Group.

Дмитро Захаревич, «Медіабізнес», 29 червня 2016 року

Поділитись з друзями:
Одесская Киностудия Created with Sketch.