23 травня 1919 р. Одеський губвиконком націоналізував кіно- та фототехніку, яка налічувалася у місті, та передав її до «Кіносекції політвідділу 41-ї дивізії Червоної Армії». Чи не головним завданням для митців негайно визначили створення агітаційних, пропагандистських та санітарно-освітніх стрічок. Тож, невипадково серед перших «досягнень» нової влади опинився фільм про запобігання венеричних захворювань - «Гонорея». І хоча вдалося зберегти виробництво ігрових картин (наприклад, «Павуки і мухи»), все одно переважна їх більшість несла на собі суто плакатний агітаційно-пропагандистський відбиток.
У 1922 р. так звану «кіносекцію» перетворюють на Одеську кінофабрику ВУФКУ (Всеукраїнськефотокіноуправління). Фільмом «Шведський сірник» починає тут свій шлях у кіно уславлений Лесь Курбас. В одній із наступних його робіт («Макдональдс») з’являться на екрані видатні актори національного театру Амвросій Бучма та Василь Василько. У фільмі «Остап Бандура» знаного режисера Володимира Гардіна глядач знайомиться з блискучою майстринею сцени Марією Заньковецькою. А фільми «Два дні» та «Нічний візник» з А.М.Бучмою у головних ролях взагалі стають «класикою з класики».
Пам’ятник Амвросію Максиміліановичу встановлено на території Одеської кіностудії. У 1926 р. до Одеси приїздить для кінодебюту Олександр Довженко, чиє ім’я надалі буде уособлювати всесвітньо уславлений бренд українського кіномистецтва. На Одеській кіностудії він створює п’ять перших стрічок. У титрах одеських фільмів часто з’являються й інші не менш відомі імена: Юрій Яновський, Іван Кавалерідзе, Наталя Ужвій, Юрій Шумський, Дмитро Капка, Гнат Юра, Степан Шкурат, Ісаак Бабель, Всеволод Пудовкін, Юрій Олеша, Лев Нікулін, Микола Ердман, Микола Бажан, Георгій Тасін, Анатолій Марієнгоф… І якщо для декого Одеса – це локація легендарного ейзенштейнівського «Панцерника «Потьомкін», то для справжніх глядачів Одеса є місцем народження та становлення вітчизняного кіномистецтва.
Між іншим, Сергій Ейзенштейн прямував до Одеси аби створити за оригінальним сценарієм Ісаака Бабеля фільм «Беня Крик», а вільний від цієї роботи час планував присвятити зніманню невеликого епізоду про повстання матросів на військовому кораблі для епопеї «1905 рік». Доля вирішила інакше: той «епізод» перетворився на легендарний «Панцерник «Потьомкін», епопея так і не відбулася, а «Беню Крика» поставив театральний режисер Володимир Вільнер із геніальним Юрієм Шумським у головній ролі. Проте, пишучи про феєричний успіх «Панцерника…», один з німецьких кінокритиків, вражений сценою з дитиною у візочку на сходах, назвав ці сходи за назвою фільму «Потьомкінськими». Отак і виникла всесвітньо відома назва одеського архітектурного раритету.